středa, února 15, 2006

Dobře se obleč, bude zima.

Když jsem přespával v bytě u Umy a Gomy, pochopil jsem, proč tu nikde nepotřebujou topení. Nepálci totiž neřešej noční chlad topením. Když je v noci chladněji než je jim libo, choděj spát oblečení, ve spodkách, kalhotách, zimních svetrech, vlněných ponožkách, s šálou a s kulichem na hlavě a přikrejvaj se dvěma dekama. Víc těl coby zdrojů tepla pod jednou dekou taky není na škodu. Ovšem abyste nemeli zkreslenou představu, musím dodat, že Nepálci pod pojmem "zima" rozumí 20 °C. Kdyz mi Uma poprvé řekl "Dobře se obleč, bude zima", šel jsem v tričku, košili, svetru a bundě, ale brzo jsem chodil zase jen v košili. "Velká zima" znamená 15 °C a méně. O moc míň tu noc co jsem u nich spal nemohlo bejt, protože mi bylo pod dvěma dekama až moc teplo. A to jsem spal - vědom si rozdílněho vnímaní tepla a zimy - jen ve slipech a tričku. Přes den, kdy je tu teď v únoru příjemnejch 25 °C a sluníčko pěkně hřeje, tu Nepálci chodí v košilích a letních bundách, nebo svetrech. Nikde, ale skutečně nikde jsem tu ještě neviděl nikoho v krátkých rukávech. Když jsem si jednou po poledni směle zaskočil z kanceláře pro něco do hotelu jen tak v tričku, koukali na mě jak na nudistu, takže jsem šel zpátky radši v košili.

Žádné komentáře: