čtvrtek, ledna 24, 2008

Příkazovej řádek má navrch

většina programů, které používáme mají grafické uživatelské rozhraní, tzv. GUI (Graphical User Interface). Vypadá to hezky, je to přehledný a člověk jaksi hned intuitivně ví, co má dělat.

Linuxákům není cizí primitivní CLI (Command Line Interface) neboli příkazový řádek. Ano, ten příkazový řádek, kterého se všichno od dob Windows 95 tak moc štítíme.

Pracuju ve Windows XP, a v posledních dnech jsem si uvědomil, jak ohromě mocný nástroj příkazový řádek je. Stál jsem před úkolem, vyextrahovat zvukovou stopu asi ze dvou tisíc souborů MPEG-2 vnichž byly uloženy jako AC3, které pak bylo nutné převézt do WAV.

Dvě hodiny jsem sháněl a zkoušel Freeware a Adware programy na podobný úkol. Říkal jsem si, že něco takového přece musí existovat a musí to být natolik jednoduchý, že i moje kolegyně bude vědět kam tam kliknout. Našel jsem hrstku programů, které se tvářili jako že by to mohli umět, ale neuměli. Většinou to skočilo 1 KB velkým wavíkem, který nešel otevřít.

Musel jsem tedy sáhnout ke komplikovanějším, ale standardním freewarovým nástrojům. DGIndex, umí oddělit zvuovou stopu od vidoestopy (demuxing). BeSweet umí převést AC3 do WAV. Jenže v nich to jsou úkony poněkud komplexní, a provádět je v GUI by u takového množství souborů nebylo pranic příjemného.

Proto jsem byl rád, že jsem k oboum programům našel podrobný popis jejich CLI, tedy návod, jak s nimi pracovat pomocí příkazového řádku.

Pak už jsen stačilo si v Total Commanderu zkopírovat jména a cesty souborů, které je potřeba překonvertovat, a v inteligentním textovým editoru z nich za pomoci regular expressions nadělat 2000 povelů do příkazovýho řádku. To vše uloženo jako dávkový soubor .bat a spuštěno z příkazového řádku ty zvukové stopy MPEGů (přes noc) vyextrahovalo. Stejným způsobem jsem nechal 2000 souborů AC3 překódovat do WAV.

Uvědomil jsem si, kolik hodin práce strávených u programu s grafickým uživatelským rozhraním to ušetřilo.

Žádné komentáře: